Romypragt.nl
© Hein Pragt
Facebook button
pragt.info cms III  

Leuke experimenten voor kinderen.

Op deze pagina staat een kleine verzameling van leuke experimenten voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar ouder die je thuis heel eenvoudig kunt uitvoeren. De meeste experimenten zijn uit te voeren met hele gewone dingen die iedereen wel in huis heeft. Soms heb je een volwassene nodig en je kunt beter altijd even met je vader of moeder overleggen voordat je bijvoorbeeld met water aan de gang gaat en je het hele huis nat maakt. Was altijd je handen na het uitvoeren van wetenschappelijke experimenten. Voor de meeste experimenten heb je spullen of stoffen nodig die je meestal in de keuken wel kunt vinden, sommige dingen zijn ook heel eenvoudig te koop bij de supermarkt of drogist. Met deze eenvoudige spullen kun je een aantal verbazingwekkende proeven doen en boeiende wetenschappelijke principes ontdekken! Zorg voor je begint voor een schoon oppervlak dat nat mag worden om je experimenten op uit te voeren (een aanrecht is ideaal). Vraag een volwassene om de proef met je door te nemen, voordat je begint en vraag altijd een volwassene om hulp als je omgaat met chemische stoffen of wanneer je een scherp voorwerp moet gebruiken. Ondanks dat deze experimenten vrij ongevaarlijk zijn, moet je wel voorzichtig zijn en voer je deze experimenten altijd uit op eigen risico.

De ballon die zichzelf opblaast

experiment met luchtJe hebt nodig:

1 ballon,
1 lege fles,
1 grote kom,
- heet water,
- ijskoud water uit de kraan.

Laat en volwassene heet water in de kom doen!

A. Trek de ballon over de open flessenhals.

B. Zet de fles ongeveer een halve minuut in in de kom met het hete water en kijk wat er gebeurd.

C. Zoals je zult zien zal de ballon zichzelf opblazen.

D. Hou nu de fles onder de koude kraan en zie hoe de ballon langzaam weer leegloopt.

Als je de fles in het hete water zet wordt de lucht erin opgewarmd. Warme lucht zet uit en daarom is er niet genoeg ruimte in de fles en zal de lucht die uitzet in de ballon gaan. Wanneer je de fles weer koud maakt onder de kraan, koelt de lucht weer af. Bij bij koude trekt de lucht weer samen en heeft dus weer minder ruimte nodig waardoor de lucht weer uit de ballon in de fles teruggaat.

Luchtdruk experiment

experiment met luchtdrukA. Voor dit experiment hebben we een hoog glas en een kaart nodig.
B. Vul het glas tot aan de rand met water.
C. Leg de kaart op het glas en druk het aan met je hand.
D. Keer nu het glas om terwijl je met je hand e kaart op het glas drukt.
E. Haal nu je hand van de kaart en zie hoe de kaart blijft hangen.

De lucht drukt overal, wanneer we het glas ondersteboven houden dan drukt het water tegen de kaart en wil het gaan vallen door de zwaartekracht. De luchtdruk drukt ook tegen de kaart en drukt zo de kaart stevig tegen het glas aan zodat het water er niet uit kan vallen.

Zelf een compas maken.

experiment met magnetenA. We hebben nodig: 1 kom met water, 1 vorkje, 1 plastic bakje en 1 staafmagneet.
B. Leg de vork onder in de kom met water zodat we kunnen zien in welke richting de kom staat.
C. Leg de staafmagneet in het plastic bakje en zet het op het water in de kom.
D. Wanneer je even wacht zal het bakje zich draaien met de magneet die naar het noorden en zuiden wijst.
E. Draai nu de kom langzaam rond en zie hoe de magneet in dezelfde richting blijft wijzen.

De aarde is zelf een grote magneet en heeft twee polen, de noordpool en de zuidpool. Een magneet heeft ook een noordpool en een zuidpool. Omdat gelijke polen elkaar afstoten en ongelijke polen elkaar aantrekken zal de zuidpool van de magneet altijd naar de noordpool van de aarde wijzen.

Een net niet overstroming

images/glas02.jpgVoor deze proef heb je een vol glas water nodig en enkele muntjes of knikkers.

A. Vul een glas tot de rand met water en zet hem op een vlak oppervlak.
B. Doe nu voorzichtig een muntje (of knikker) in het water en kijk naar het wateroppervlak.
C. Doe één voor één nieuwe muntjes of knikkers erbij en blijf kijken naar het wateroppervlak.
D. Je zult zien dat het water boven de glasrand uitkomt.

Nu heb je de kracht ontdekt van de oppervlaktespanning van water.

Bloem van kleur laten veranderen

images/bloem01.jpgVoor deze proef heb je een witte bloem nodig, een vaas en wat rode voedingskleurstof. De rode voedingskleurstof kun je kopen in een bak of kook winkel.

A. Snij de steel van de bloem schuin af c.a. 15 cm vanaf de bloem.
B. Doe wat water in de vaas en voeg wat rode voedingskleurstof toe tot het water goed rood is.
C Zet de plant met de steel in de vaas.

Na een uur zie je de bloemblaadjes al een beetje verkleuren en na een dag zijn de blaadjes roze of lichtrood geworden. Je bewijst met deze proef de zuigkracht van de bloemblaadjes, die het water (met de kleurstof) via de steel van de bloem naar de baadjes brengt.

Maak een koperen spijker

images/spijker01.jpgVoor deze proef heb je een aantal (15) koperen muntjes, een nieuwe glimmende ijzeren spijker, wat zout en wat azijn nodig.

A. Leg de koperen muntjes in een breed glas, waar ook de spijker straks in zal passen en strooi er een dun laagje zout overheen.
B. Schenk er daarna wat azijn overheen zodat alle munten goed ondergedompeld zijn.
C. Haal na een half uur de muntjes met een lepeltje uit het glas en spoel ze goed af, zorg dat de zout en azijn oplossing in het glas blijft zitten.
D. De muntjes zullen er als nieuw uitzien.
E. Leg nu de ijzeren spijker in het glas en wacht weer een half uur.
F. Wanneer je de spijker uit het glas haalt zul je zien dat deze een mooi koperen laagje gekregen heeft.

Je hebt nu een chemische reactie gezien, spoel na de proef het glas goed om en was het goed af.

Verander rodekool van kleur

images/rodekool01.jpgVoor het volgende proefje heb je een blad van een rodekool nodig, wat azijn, wat water, twee glazen en een rasp en een theezeefje.

A. Maak de een stuk rodekool fijn, dit kan makkelijk door middel van een rasp en doe de fijngemaakte rodekool in een glas water.
B. Roer het mengsel goed door zodat het water donkerpaars gaat kleuren.
C. Zeef de kool uit het mengsel en verdeel het gekleurde water over twee glazen.
D. Doe nu een klein beetje azijn in het ene glas en zie hoe de kleur veranderd van paars naar roze.

De kleur van rodekool verandert door het zuur van de azijn, is zuur en verandert dus de kleur van de kool. Dit is een chemische reactie waarbij een zure stof met een basische stof reageert. Spoel na de proef de glazen goed om en was ze goed af.

Kaars zuigt water in glas

images/glaskaars01.jpgVoor het volgende proefje heb je een diep bord, wat ranja, een waxinelichtje, een glas en lucifers nodig. Omdat je bij dit proefje een kaarsje moet aansteken heb je hiervoor een volwassene nodig wanneer je nog erg jong bent.

A. Maak een beetje ranja aan met water zodat het een mooie kleur heeft en doe een klein laagje (halve cm) in een diep bord.
B. Zet het waxinelichtje in het midden van het bord en vraag een volwassene het waxinelichtje aan te steken.
C. Plaats nu een glas met de opening over het waxinelichtje op het bord in de ranja en wacht rustig af.
D. Het waxinelichtje zal nog even branden en dan doven omdat alle zuurstof in het glas op is.
E. Hierna zal de lucht in het glas weer afkoelen en de luchtdruk buiten het glas de ranja in het glas duwen.

Boeken over experimenten voor kinderen



Dit boek dompelt je onder inde wereld van wetenschap en technologie.
Met in totaal niet minder dan 100 experimenten: speels opgevat, stap voor stap uitgelegd en met eenvoudige materialen uit te voeren. Bekijk de resultaten en ontdek de wetenschap die erachter schuilt. Want de beste manier om dingen te begrijpen is door er zelf mee aan de slag te gaan. Groot formaat uitgave met ongeveer honderd experimenten, die geinspireerd zijn door de activiteiten van Technopolis in Mechelen, Belgie. Eerst wordt beschreven wat je allemaal nodig zou kunnen hebben; sommige materialen zullen aangeschaft moeten worden. Uitgangspunt voor de proefjes zijn thema's als licht, film, het weer, magnetische kracht en wrijving. Bij elk thema zijn meestal meer proefjes uitgewerkt, die telkens op een verschillend gekleurde dubbelpagina staan. Eerst volgt een inleiding, dan een stap voor stap beschrijving van de proef(jes). Elke proef wordt afgesloten met een 'Hoe kan dat'-kader waarin een verklaring van het experiment wordt gegeven. De proefjes zijn min of meer bekend en komen ook wel in andere boeken over natuurkundeproeven voor kinderen voor. Bijvoorbeeld: een caleidoscoop, vriezen/smelten, geluidstrillingen, wind- en waterkracht, elektromagneten. Maar hier staan er wel erg veel bij elkaar. De beschrijvingen, aan de hand van tekst en tekeningetjes, zijn goed te begrijpen door kinderen vanaf ca. 10 jaar en het geheel ziet er aantrekkelijk uit. Als er enig gevaar dreigt, wordt hiervoor gewaarschuwd. De uitgave sluit af met aanwijzingen om zelf een onderzoekje op te stellen.






Ga knutselen met de wetenschap!
Einstein voor kids is een boek waar ouders, leerkrachten, opa's en oma's én kinderen zelf heel veel plezier aan zullen beleven. En natuurlijk zullen ze er ook veel kennis aan opdoen. Je kunt wel uitleggen dat een regenboog ontstaat door breking van het zonlicht in regen- of dauwdruppels, dat lucht ook gewicht heeft en dat eierschalen best wel sterk zijn, maar ja, begrijpen we dat dan ook? Je gaat die theorie past echt bevatten bij het doen van de proefjes uit dit boek. Met simpele huis-, tuin- en keukenmaterialen die iedereen in huis heeft. Met onzichtbare inkt schrijven, zelf een heteluchtballon maken, een spaarlamp laten branden zonder elektriciteit, onweer maken.... De 63 proefjes in dit boek kun je gewoon met huis-tuin-en-keukenmateriaal uitvoeren: een melkpak, een teiltje of een boterham met pindakaas. Het zijn deels bekende proefjes, zoals vuur maken met een vergrootglas of statische elektriciteit opwekken met een ballon, en deels minder bekende zoals ‘plastic’ maken van melk. Bij elke proef staan de benodigdheden en een beschrijving. Ook wordt bij de meeste proefjes uitgelegd welk (natuurkundig) verschijnsel eraan ten grondslag ligt, zoals oppervlaktespanning. Hier en daar staat een kader met ‘Heb je hier ook wat aan?’ Daarin lees je bijvoorbeeld hoe je met een hevel een aquarium leeg kunt laten stromen. Juist die praktische toepassing is interessant; daarom is het jammer dat deze kaders niet bij elke proef staan. De uitleg is helder en toegankelijk en de vormgeving is overzichtelijk met pagina’s in rustige kleuren en goed leesbare tekst in kadertjes. Wel veel samengestelde zinnen en regelmatig worden afbrekingsstreepjes gebruikt. De cartooneske tekeningen zijn instructief en grappig. Kortom, een leuk boekje voor kinderen (en volwassenen) om thuis of in de klas te knutselen met wetenschap.


Disclaimer.

De beheerder van deze site betracht uiterste zorgvuldigheid bij het vervaardigen, samenstellen en verspreiden van de informatie op deze website, maar kan op geen enkele wijze instaan voor de juistheid of volledigheid hiervan. De beheerder van deze site aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor schade op welke manier dan ook ontstaan door gebruik, onvolledigheid of onjuistheid van de aangeboden informatie op deze website.

De informatie op deze website kan zonder voorafgaande waarschuwing of kennisgeving worden gewijzigd.
Het auteursrecht op deze website berust bij de beheerder van deze site of bij derden die met toestemming dit (beeld)materiaal beschikbaar hebben gesteld. Vermenigvuldiging in wat voor vorm dan ook is alleen toegestaan na voorafgaande toestemming.